Denna artikel är en annons

Innovationer för ett hållbart samhälle

De 96 nya tunnelbanetågen av modellen C30 som ska trafikera Röda linjen i Stockholms tunnelbana från och med 2019 innebär en rejäl uppgradering. Det handlar om ökad komfort, trygghet, kapacitet och lägre driftkostnader.

Våra städer kommer inte att klara fler bilar. Om man betänker att 2 000 personer som transporteras i bil, under en timme, kan jämföras med 50 000 passagerare i tunnelbanan under samma tid, så blir slutsatsen ganska självklar.

I Västerås har Bombardier Transportation en underhållsverkstad där det utförs underhåll och ombyggnationer av befintliga tåg.

Under 2019 kommer Bombardier Transportation – världens största tågtillverkare – än en gång att leverera en ny generation tunnelbanetåg till Stockholms Tunnelbana. Ungefär samtidigt rullar en ny modell av spårvagnar ut på Göteborgs gator.

Det är sannerligen inte första gången vi levererar tunnelbana och spårvagnar till vare sig Stockholm eller Göteborg. Vi har faktiskt tillverkat samtliga tunnelbanetåg som varit i drift Stockholms tunnelbana sedan den invigdes 1950. Men det är lika roligt varje gång att få bidra till utvecklingen av en bra och populär kollektivtrafik, säger Thore Sekkenes, vd för Bombardier Transportation Sverige med säte i Västerås.

 

Det är ingen tvekan, kollektivtrafik ligger helt rätt i tiden. Energi-, miljö- och kapacitetsmässigt är den oslagbar. Att järnvägen till exempel använder betydligt mindre mark och har kapacitet att transportera väldigt många fler passagerare än andra transportslag och därmed bidrar till ett hållbart samhälle är ingen nyhet.

 

– Det som motiverar oss att nu ta utmaningen på stort allvar är inte bara miljöhotet utan också urbaniseringen, säger Thore Sekkenes. Våra städer kommer helt enkelt inte att klara fler bilar. Om man betänker att 2 000 personer som transporteras i bil under en timme kan jämföras med 50 000 passagerare i tunnelbanan under samma tid, så blir slutsatsen ganska självklar, eller hur?

 

– Nu handlar det även om att få sällan­resenärerna att välja tåget, säger Thore Sekkenes och betonar att Bombardier som ledande global leverantör antagit utmaningen.

 

– Vi vrider nu upp fördelarna ett varv till. Dels med lägre energiförbrukning för att än mer påtagligt bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle, dels med ännu bättre komfort, bättre utrymmen och en ännu tryggare och trivsammare reseupplevelse. Ökade krav på tex internetuppkoppling är också en självklar service som vi måste kunna erbjuda,

 

Den här utvecklingen är en del i de 96 nya tunnelbanetåg, av modellen C30, som ska trafikera Röda linjen i Stockholms tunnelbanenät och bidrar till en ökad kapacitet och komfort för resenärerna. Tunnel­banetåget har under oktober provkörts i full hastighet på Bombardiers provspår i Tyskland, 90 kilometer i timmen.

 

– Det blir en rejäl uppgradering. Det handlar om både komfort, trygghet, kapacitet och driftkostnader, säger Thore Sekkenes.

 

Det som främst påverkar resenärerna är att det nu blir luftkonditionering i tunnelbanetågen, tryggare miljö och bättre utrymme för barnvagnar, rullstolar och rullatorer. För att få mer kapacitet blir det bredare gångar med både längsgående och tvärmonterade säten, vilket även innebär snabbare av- och påstigning, ett måste för att klara tätare trafik.

 

Bombardier har en lång historik i Göteborg och har tillsammans med Göteborgs Spårvägar tagit fram en ny spårvagn för staden som successivt kommer att gå i trafik från 2019. Spår­vagnarna kommer att till viss del ersätta de äldsta spårvagnarna men yttersta målet är att täcka det ökade behovet av spårvagnar utifrån utbyggnad av kollektivtrafiken och ett ökat kapacitetsbehov.

 

– Även här handlar det om en rad förbättringar ifråga om komfort och kapacitet, avslutar Thore Sekkenes.

– Nu handlar det om att få sällan­resenärerna att välja tåget, säger Thore Sekkenes, vd för Bombardier Trans­portation Sverige.

Om Bombardier Transportation

Bombardier Transportation med huvud­kontor i Berlin är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. Bolaget finns representerat i över 60 länder och har levererat fler än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter 1800 personer i Stockholm, Västerås, Göteborg, Hässleholm, Luleå, Falköping, Nässjö, Kalmar och Gävle. Vi levererar alla slags järnvägslösningar, från tåg till signalsystem och underhåll. Den svenska verksamheten omfattar bland annat konstruktion och produktion av driv- och styrsystem, fordonsintegration och signalsystem för den lokala som globala järnvägsmarknaden.

Här utvecklas tågets hjärta och hjärna för den globala marknaden

Bombardier Transportation har den bredaste produktportföljen inom järnvägsbranschen. Den svenska verksamheten med huvudkontor i Västerås levererar såväl fordon, signalsystem och underhåll i Norden men också som en av de ledande aktörerna på den globala marknaden.

– Den nordiska marknaden är väldigt viktig för oss. Vi levererar alla slags fordon, signal- och säkerhetssystem, driv- och kontrollutrustning, reservdelar och underhåll, säger Fredrik Nordström, vice vd Bombardier Transportation Sweden AB, med ansvar för försäljning och marknadsföring.

 

Av det svenska bolagets 1 800 anställda är omkring 1 000 personer stationerade i Västerås.

 

– Vi har idag utveckling och produktion av t.ex. drivsystem, konstruktion och projektverksamhet här. Det vi gör är strategiskt viktigt för hela koncernen, betonar han.

 

I Västerås ligger det svenska huvudkontoret. Det är även vårt kompetenscentrum för utveckling och tillverkning av driv- och styrsystem – tågets hjärta och hjärna.

 

– Det är ingen hemlighet att vi är världsledande inom dessa områden här i Västerås. Vi både utvecklar och producerar. En del till svenska tåg men över 80 procent är för den globala marknaden, både inom koncernen och till externa kunder. Även till konkurrenter, säger konstruktionschefen Magnus Forsén.

 

Det är en extremt ingenjörsintensiv verksamhet och systemen, som utvecklas av en enhet på ca 200 ingenjörer i Västerås, används såväl i både höghastighetståg och tunnelbana.

 

– Vi levererar över hela världen, till tåg i Sverige och Norden men också till bland annat England, Tyskland, Kina och Australien. Tillväxten inom spårbunden kollektivtrafik är stark. Allteftersom fler åker tåg och järnvägsbranschen växer behöver även vår enhet växa med fler el-och mek ingenjörer men också systemingenjörer, både inom reglerteknik och mjukvara, säger Magnus Forsén.

 

Just nu är en helt ny omriktare, med den senaste halvledartekniken, inom produktfamiljen på gång, avsedd för flera olika fordon, berättar han. Det gäller ny teknik som innebär lägre energiförbrukning, mindre underhåll, lägre ljud, och låg livscykelkostnad. En omriktare ska nu testas på befintliga fordon i Stockholms tunnelbana.

 

Nu kommer även nästa generation av de välkända Reginatågen, även de med drivutrustning från Västerås.

 

– Den nya fordonsplattformen Regina RX bygger på Reginatågen som sedan sin första version 2001 har utgjort en betydande del av den svenska regionaltrafiken på järnväg. Det nya tåget Regina RX är utvecklat och tas i drift inom de närmaste åren, berättar Marina Sundman, som ansvarar för försäljning av fordon på den nordiska marknaden.

 

Bombardier tar med Regina RX avstamp utifrån de erfarenheter man har ”vi vet hur tåg ska byggas för svenska förhållanden, både infrastruktur och klimat”. I Västerås utvecklas den elektronikplattform som ingår i tåget.

 

– Utöver högre kapacitet, komfort och flexibilitet kommer de nya Reginatågen vara ännu mer vinteranpassade till det nordiska klimatet och framför allt låg driftkostnad, framhåller Marina Sundman.

 

Konstruktionschefen Magnus Forsén lyfter även fram det faktum att hela järnvägsbranschen står inför ett teknologiskifte.

 

– Vi går nu från traditionellt konstruktionsarbete till modellbaserat arbetssätt. Som aktiv innovatör inom energi- och teknikutveckling gäller det för oss att fortsätta att ligga i framkant. Det är en viktig och väldigt spännande utveckling vi har framför oss, säger Magnus Forsén

 

Precis som drivutrustning är signalsystem ett strategiskt viktigt område för Bombardier. Det svenska bolaget fungerar som kompetenscentrum för utvecklingen av dessa. I Stockholm arbetar ca 650 personer med utveckling av avancerad signal- och säkerhetsutrustning för den nordiska och baltiska marknaden.

 

I Västerås finns också ledningen för den så viktiga eftermarknaden med underhåll, reservdelar och ombyggnation av befintliga fordon.  Bombardier är även representerade på underhållsdepåer i Göteborg, Luleå, Falköping, Nässjö, Kalmar och Gävle där trafiknära underhåll genomförs.

 

– Trots att det svenska bolaget med 1 800 anställda totalt sett utgör en mindre del av Bombardier Transportation, med 37 000 anställa i över 60 länder, är vi ändå en viktig del. När det gäller just teknik- och produktutveckling är vi utan tvekan ett av de mest centrala kompetenscenter för utveckling. Att då befinna sig i Västerås och Stockholm – Mälardalen, där det finns en gedigen teknisk kompetens och erfarenhet, både bland människor och företag, är en enorm tillgång, avslutar Fredrik Nordström.

SJ3000 och Regina familjen står modell för nästa generation – Regina RX ett smart och framtidssäkrat tåg med hållbar design och låg energiförbrukning.